Tidbokning görs för närvarande via telefon.
Må-Fre 9-12 

Alla har vi en relation till mat, vi kan till exempel älska, hata, vara uttråkade eller bara se det som energiintag. Att maten påverkar vårt humör kan de flesta av oss känna igen, särskilt om det gått lite för många timmar sen vi åt. Hur mycket maten påverkar oss och hur vi mår kan vi dock underskatta.

För dig som ofta reagerar negativt på sådant du äter finns en exempellista nedan att utgå ifrån.

Det bästa är som vanligt att använda din egen kropps reaktioner för att förstå vad du tål och inte tål. Kroppen ger både inre och yttre signaler! Exempel på inre sådana är relativt snabbt övergående energilöshet, illamående, yrsel, huvudvärk, stickningar/krypningar i ben o armar, tung andning, tinnitus och muntorrhet. 
Yttre exempel är klåda (hud, hårbotten, öron), utslag/eksem, svidande ögon och utsöndringar, nagelband som är torra/spruckna samt hudens kvalitet på fingertopparna (som normalt skall vara helt utan sprickor).
Ibland är orsaken till reaktionerna i grunden ett bristtillstånd och kan bero på exempelvis B-vitamin brist. Då får man lätt sprickor även i mungiporna men även torr hud generellt.

Stress kan skapa de flesta av våra reaktioner. Därför är lugn och ro vid måltiden lika viktigt som att äta rätt. När kroppen inte kan hantera inflödet av stimuli i form av mat, känslor och miljö så uppstår lätt stopp i maskineriet.  

Välj så ofta som möjligt ekologiskt!

 

Gärna

Emellanåt

Helst inte

Vatten

Quinoa

Svarta bönor

Kikärtor

Mathavre

Ägg (vitan)

Kokosolja

Smör

Grädde

Olivolja

Selleri

Spenat

Sparris

Rödbetor

Gurka

Rättika

Papaya

Äpple

Melon

Palsternacka

Kardemumma

Ingefära

Vitlök

Lök

Kli, fibrer

Vetegräs

Nässla

Groddar

Citron

Grapefrukt

Samt de flesta övriga:

Frukt-, Grön- & Rotsaker

 

 

 

 

Kaffe (espresso, moka)

Havredryck

Knäckebröd (havre)

Rostat bröd

Tomat (körsbär, plommon)

Råris

Valnöt

Mandel

Kakao

Russin

Banan

Morot

Fårost

Getost

Dadlar

Rotselleri

Ananas

Mango

Mjuka kakor (typ muffins)

Torra kakor

Chili

Paprika

Potatis

Aubergine

Tomat

Jordnötter

Hasselnöt

Ost (mjuk, hård, dessert)

Bröd (mjukt, färskt)

Jäst

Citronsyra (från svartmögel)

Kanel

Bullar, vetebröd (jäst)

Apelsin, clementin

Kiwi (kärnorna)

Majs

Kolsyrat vatten

 

Akupunktur har använts som behandlingsmetod i Asien i tusentals år. Här i Sverige har den använts mer och mer senaste åren, mycket tack vare dess avslappnande effekt och förmåga till smärtlindring. Akupunktur är en biverkningsfri och säker metod. Verkningsmekanismerna undersöks av världens forskare och det senaste tillskottet är att de s k akupunkturmeridianerna (som tidigare ansetts vara rena energibanor) numera kan fotograferas med extremt avancerad teknik. Akupunkturen är effektiv på värk i hela kroppen och det går bra att behandla flera olika problemområden eller funktioner samtidigt. (Som t ex. ryggvärk och migrän). Matsmältningsproblem och stress är det vanligt att söka hjälp för. Akupunktur har för övrigt även en väldigt positiv effekt på det mentala och känslomässiga tillståndet. Man känner sig ofta lugn och avslappnad flera dagar efteråt. Oberoende vad man behandlas för!
En akupunkturbehandling tar runt 45 minuter.

Denna sida är för dig som är intresserad av hälsa och personlig utveckling.
Du kan få behandling, råd och vägledning för såväl din livssituation som dina fysiska besvär.  

Vill du boka tid för coaching, rådgivning eller akupunktur?

 - Kontaktinfo finner du här.

 
Vill du veta mer? Klicka på länkarna nedan:

Akupunkturbehandling

Personlig utveckling

Matlista 

Om Jonas

 



 

   

 

 

 

 Jonas Magnusson

Coaching, rådgivning, mental träning, akupunktur, cranio-sacral behandling samt föredrag inom hälsa.
Jonas har mer än 25 års erfarenhet av att stödja människor att förändra sitt förhållningssätt till livet. Utgångspunkten är att återskapa hälsan med den inneboende självläkekraften genom att använd nya sätt att tänka och handla.

Han kombinerar olika tekniker för att stödja dig som individ där du befinner dig. Genom att utgå ifrån dina behov ser ni till exempel över vanor, tankar och beteenden såväl kring mat och fysisk aktivitet som livet och tillvaron. Därefter tar ni tillsammans fram en plan för att åstadkomma förändring.

 

Tidbokning görs för närvarande via telefon endast.

Vardagar 9-12.

Mobil: 0733 999770
epost: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.